Jack Jørgensen: Folk har fået det stribede fællesskab under huden i denne sæson

Denne sæson har været ret imponerende på tilskuersiden i Odense, hvor folk er strømmet til Odense Stadion for at se de stribede spille i Superligaen.

Manden der har været med til at trække tilskuere til stadion, er OB’s kommercielle chef, Jack Jørgensen, og det har også været en rigtig god sæson set fra hans stol.

– Den har været fabelagtig. Vi har haft en fantastisk sæson med en meget stor stigning i vores tilskuertal, hvilket har betydet en fantastisk stemning på stadion.

OB har et snit på 9803 tilskuere i snit pr. hjemmekamp i sæsonen, og det er den kommercielle chef da også lidt overrasket over.

– Ja, det er jeg. Det er over forventet, særligt i forhold til at vi ikke nåede top seks, som var vores sportslige målsætning, så ligger tilskuertallet højere, end jeg havde forventet. Det er jeg positivt overrasket over.

Hvad har du arbejdet med for at bevare de mange tilskuere på stadion?

– Først og fremmest har jeg et rigtig dygtigt team af medarbejdere. Udover at de har de kompetencerne på plads, så arbejder de med stor passion for klubben, og det er med til at gøre en forskel.

– Så har vi arbejdet mere strategisk og struktureret, end vi har gjort tidligere, så vi nu arbejder på tre ben. Det ene er fanrekruttering, det har vi arbejdet meget målrettet omkring, hvordan vi kan få flere nye fans på stadion. Her har målgruppen været de 15-25-årige. Det andet er fastholdelse af eksisterende fans, sæsonkortsholdere, de loyale fans der var der i forvejen, og få dem tættere på klubben. Det sidste ben der binder dem sammen, er arbejdet med selve stadionoplevelsen, som vi har været i gang med i flere sæsoner, men for alvor har fundet et rigtig godt niveau for i løbet af den her sæson.

I løbet af denne sæson har der bl.a. været banko, live musik og en masse andre aktiviteter på Odense Stadion. I sæsonens sidste hjemmekamp mod Horsens var der festival-tema, og man kan da også godt se, at det er noget, der trækker flere tilskuere til.

– Ja. Det har helt sikkert også en betydning for den positive udvikling. Det er med til at få folk tidligere på stadion, end vi har været vant til tidligere. Tidligere var det en stor udfordring for os, at folk først kom i sidste øjeblik. Det har også indflydelse på stemningen, at tilskuerne nu kommer optil 2 timer før i stedet for et kvarter før kampstart.

– Det betyder noget for os. Vi havde 6000 inde en time før kampen sidste fredag, hvilket er ny rekord. En Superligakamp kan ikke stå alene længere, det har vi erkendt for længe siden. Der skal mere til, og vi er glade for, at vi er lykkedes med den del i vores Albani Fanzone særligt.

I OB’s strategi står der, at vi skal være i top fem i antallet af tilskuere på hjemmebane. I denne sæson er vi nummer fire. Hvad har det af betydning?

– Jeg synes, det har kæmpe stor betydning. Det giver noget stolthed, føler jeg som OB’er, at vi er mange på stadion. Jeg kan mærke, at det er det, alle snakker om i byen. Alle jeg møder, snakker om det. Det er ’talk of town’, at vi samler mange, til trods for at vi de seneste to kampe har spillet, hvor det har været nummer otte mod nummer 11, så har vi alligevel trukket et godt stykke over de 10.000 tilskuere.

– Det betyder rigtig meget for stoltheden og udviklingen af klubben, og det giver også noget energi til spillerne. Det giver også mod på mere.

I strategien står der også, at OB senest i 2026 skal have en sæson med 10.000 tilskuere i snit pr. hjemmekamp. Der manglede i snit 197 tilskuere pr. kamp i denne sæson, før det lykkedes i denne sæson, men der er alligevel stor stolthed at spore.

– Hvis vi ikke havde haft tre hjemmekampe ud af de første fire kampe i denne sæson, som lå i skolernes sommerferie, så havde vi rundet de 10.000 i snit. Det kostede os tilskuere. Jeg har i hvert fald bedt om, at vi ikke spiller på hjemmebane i tre af de første fire runder, som vi gjorde i denne sæson.

– Jeg er slet ikke i tvivl om, at hvis vi kommer i top seks, så bryder vi også den her magiske grænse på de 10.000 i snit, som da vi lavede vores strategiarbejde, var et meget, meget ambitiøst mål. Det har hele tiden været min ledestjerne i forbindelse med mit arbejde i OB, at ville lykkes med at løfte os op på et tilskuersnit over 10.000 pr. kamp, og det har vi været snublende tæt på.

– Det er selvfølgelig også en lille smule ærgerligt, at vi er så tæt på, men ikke desto mindre skal vi være meget stolte af, hvad vi har opnået i den her sæson.

Selvom resultaterne ikke har været lige gode hele vejen igennem, så har der alligevel været seks hjemmekampe i denne sæson med mere end 10.000 tilskuere, og der er en årsag til, at folk bliver ved med at komme på stadion.

– Jeg er sikker på, at folk virkelig har fået det stribede fællesskab ind under huden. Jeg er sikker på, at fællesskabet gør den store forskel, og det at OB handler om meget mere end tre point.

– Der kommer rigtig mange, som kommer i store grupper, og mødes med skolekammerater, kollegaer, familie og venner. Det er den her fællesskabsfølelse og det med at være sammen om noget. Vi har alle sammen brug for et fællesskab, og fodbolden kan binde folk sammen på kryds og tværs. Uanset hvor du kommer fra, så er der plads til alle til fodbold.

– Der er også, for mange, lidt højere til loftet, end der er i deres hverdag normalt. Stadion er et sted, hvor man kan komme og bare være sig selv, og lukke alt andet ude, jeg betragter det som en form mental hygiejne. Det er også selvforstærkende for tilskuerudviklingen, at man gerne vil være en del af noget, som folk snakker om, og være et sted hvor man ved, man kan mødes med nogle man kender, og man har noget, man kan identificere sig med. Det tror jeg også, rigtig mange har brug for, så det er også med til at gøre en forskel. Men det er fællesskabet, der har sejret.

Hvad kommer du til at arbejde med frem mod den nye sæson?

– Vi kommer til at arbejde med hele tiden at lægge på, i forhold til hvor vi er. Vi ved godt, at vi skal være oppe på tæerne hele tiden fordi vi gerne vil drive udviklingen. Vi skal blive ved med at være nysgerrige, og vi skal blive ved med at have mod til at træde ud af vores comfortzone, så vi hele tiden undersøger nye muligheder, der kan være med til at udvikle den proces, vi har gang i, så vi ikke løber tør for gode ideer og brændstof på motoren.

– Vi skal hele tiden engagere os i nye fællesskaber ude omkring i byen, og vi skal invitere dem ind, som har lyst til at gøre en forskel for OB. Det er hovedtemaet.