Stort interview om den nye strategi

Her til morgen sendte OB en pressemeddelelse ud med klubbens nye strategi, hvor de præsenterede nogle målsætninger frem mod 2026.

Vi havde en god time, fra den nye strategi kom os i hænde, til vi havde en aftale i Superligahuset med administrerende direktør i OS&E, Enrico Augustinus, OB’s kommercielle chef, Jack Jørgensen, og klubbens sportschef, Michael Hemmingsen.

Vi havde selvfølgelig nogle ting, vi gerne ville spørge ind til omkring denne nye strategi. Bl.a. ville vi gerne vide, hvorfor det er vigtigt, at vi får en strategi nu.

Enrico: – Vi har jo ikke en gammel strategi liggende i skuffen, som vi tager afsked med, men det er vigtigt, efter den periode vi har haft nu, at få lavet en plan over den kommende periode, det kan være tre eller fem år.

– Det er klart, når vi skal ind i en periode, hvor vi skal udvikle klubben, helt konkret har vi skulle ansætte en ny træner, og vi kommer også ind på i dag, at der kommer andre nye stillinger til i organisationen, så kan man ikke tiltrække dygtige mennesker, hvis man ikke har en plan. Så helt konkret når vi har samtaler med dygtige trænerprofiler fra Skandinavien, hvis vi så ikke kan fremlægge en plan, så køber de ikke ind på det. Mange af dem er jo folk, der sidder i godt job. Andreas Alm har en pokalfinale på søndag, så man kan ikke få dygtige folk til Odense, hvis man ikke fremlægger en plan og en strategi for den kommende periode. Det er vigtigt for dem at stemple ind på det, så det har været et gunstigt tidspunkt at få det gjort, og så skylder vi vel også vores omgivelser at fortælle, hvad vi går, og laver.

– Det er jo ikke sådan, at virksomheden har været drevet uden en plan, men vi arbejder meget med transparenter og åbenhed i OS&E, og derfor vælger vi også at åbne bøgerne op til strategien. Det er jo ikke alle klubber, der lægger strategien frem, som vi nu har gjort, men det er den åbenhed, som der gerne skal være i OB.

Hvor lang tid er der blevet arbejdet på strategien?

Enrico: – Vi gjorde det i september måned, at vi lavede lidt talmateriale. Som udgangspunkt er en strategi noget, hvor man kigger ud af forruden, men vi satte et lille bakspejl i, og analyserede en lille smule på de seneste fem år.

– Vi indledte med lidt talmateriale i september, og så gik vi til arbejdsbordet i november, og så har vi arbejdet rimeligt håndfast med den igennem en fire måneders tid. Så var vi egentlig klar til at gå ud, men så kæmpede vi lidt med eksistensberettigelsen i Superligaen, som gjorde, at det ville forvirre billedet, hvis vi gik ud med strategien, samtidig med vi skulle bevare livet i den bedste række.

– Der skubbede vi lige skuffen ind, og nu her hvor Michael og Co. sikkert har kørt skibet i haven, så har vi været klar til at melde den ud.

Fast i Mesterskabsspillet

Et af punkterne i den nye strategi er, at OB de kommende fem år skal spille fast med i Mesterskabsspillet. Det kan udefra set godt se lidt svært ud, da flere af konkurrenterne øger deres budget, men det er man ikke så nervøs for.

Enrico: – Overordnet set i vores strategi så investerer vi også yderligere, i første omgang skruer vi bare ikke op på det sportslige budget, fordi det sportslige budget er egentlig allerede i dag til mesterskabsspillet. Men vi har ikke været dygtige nok til at bruge det. I den her sæson ser vi Randers etablere sig i mesterskabsspillet og vinde pokalturneringen med et budget, der efter vores vurdering ligger under vores.

– Vi ser Brøndby blive danske mestre, selvom de har skåret markant ned for budgetterne. Så vi sætter ikke lighedstegn ved et opskruet budget, vi sætter lighedstegn ved, at vi ikke har været dygtige nok til at bruge det budget, vi har.

– Vores gennemsnitlige placering over de seneste fem sæsoner er 7.4, og det er ca. to placeringer dårligere, end vores økonomi. Så hvis vi skruer op for budgettet, og vi ikke bliver dygtigere til at bruge pengene, så bliver det skruen uden ende. Så skal der tilføres mere kapital.

– Så det vi gør nu, det er, at vi investerer yderligere i organisationen, og derefter vurderer vi, sammen med aktionærerne, om der også skal skrues op for det sportslige budget. Så det er egentlig mere prioriteret rækkefølge.

Hvad er anderledes nu end de andre år, hvor målsætningen også var top seks?

Enrico: – Der er flere ting i strategien, som er anderledes. Det der har været vigtigt for klubben OB og for organisationen OB, det er, at vi har fået defineret en spillestil. Hvos Jakob Michelsen og Kent Nielsen ikke blev ansat på en spillestil, men kom til klubben med en spillestil, og dermed har vi også i en periode rekrutteret spillere til en spillestil, så har vi defineret en spillestil nu i OB. Den er synkroniseret mellem Superliga og Akademi, og der er det nok i virkeligheden i højere grad fordi, Akademiet havde ’snydt’, og var på forkant, og har lavet strategi, at vi har taget noget af et udtryk og spillestil fra Akademiet, og ført igennem på tværs af klubben, og det gør i dag, at der er balance i hele OB, omkring hvordan vi skal spille fodbold.

– Det betyder jo ikke, at der er 100% nedfældet, at det er sådan og sådan, vi kommer til at spille de næste fem år. Fodbold er dynamisk, men det der er vigtigt, det er, at vi fremadrettet ansætter trænere til en spillestil i OB, og dermed også rekrutterer spillere, uanset om vi rekrutterer dem internt fra Akademiet eller udefra, og vi skulle gerne blive dygtigere til at udvikle de spillere. Det kan vi se på nogle af de klubber, vi har målt os op imod, at deres spillere bliver hurtigere integreret på Superligaholdet, og de får en højere værdistigning, end de gør i OB nu, og det har vi ikke været dygtige nok til.

– Det er vores vurdering, at en velbeskrevet fast spillestil, hvor vi er i sync i hele klubben, det er nøglen til succes.

– Det er et spørgsmål om, at hvis du ringer til Tonny Hermansen eller Michael Hemmingsen kl. 2 om natten, og spørger, hvad spillestilen er, så svarer de ens. Det er det grudfundamentale i det.

– Vi vil være dygtige til at udvikle unge talenter, og det har vi også været dygtige til, så vi med et U19-mesterskab sidste år, og så har vi været outstanding gode til at udvikle målmænd, og så er det klart, at hvis vi kan tage noget af den udvikling på målmandsposten med på de tre andre led, så er vi rigtig godt stillet i OB.

Er det allerede fra den kommende sæson, vi skal være en del af top seks?

Enrico: – Ja, det er de kommende fem år.

Skal vi så være aktive på transfermarkedet for at opnå målsætningen?

Michael: – Jamen vi går til transfervinduet på samme måde, som vi har gjort de foregående transfervinduer. Hvis vi kan dygtiggøre os og gøre os stærkere, så kigger vi på det. Vi synes egentlig, vi har et godt udgangspunkt både for at spillere kan forlade os, men også for at vi kan trække af på, om vi synes, vi skal blive stærkere på nogle positioner.

– Som OB har gjort i de foregående transfervinduer, så vil vi også være aktive.

Spilsystem og trup

I strategien står der, at OB’s spillestil skal være tydelig, fremadrettet, dynamisk og målsøgende, men er der også en plan for, hvilken formation, man skal spille?

Michael: – Vi har beskrevet en spillestil, hvor vi gerne vil være fremadrettede, og vi vil gerne bestræbe os på at have det fysiske med. Vi skal være et hold, der har en motor, der kan indfri vores forventninger. Det er vores spillestil.

– Formation er jo en sjov størrelse, for udviklingen viser, at formationen er lidt mere fleksibel. Men vores udgangspunkt er, at vi spiller 4-3-3. Oftest når man siger det, så er det oftest højt på banen, man ser en forandring i forhold til det numeriske og formationen. Men det er vores udgangspunkt. Vores udtryk, som også er en del af spillestilen, er, at vi gerne vil være fremadrettet, og vi vil gerne prøve at se, om vi kan være længere tid oppe på modstanderens banehalvdel.

– Vi skal holde os til det, vi synes er vigtigt for at udvikle os. Når vi ser i international fodbold, så er det fysiske en stor del af det at præstere, og at være en del af eliteverdenen som Superligaen er. Det handler om for os, at vi ved, at det fysiske, at have en krop der står bedst muligt, det handler om søvn, kost, og det handler om livsstil, træning og rigtig mange parametre. Det er vigtigt for et fodboldhold, der gerne vil have succes.

– Vi har prøvet at beskrive det på den måde, at vi må ikke lade modstanderen trække vejret. Det er et meget godt billede af, at rent fysisk vil vi gerne derhen, og hvis vi historisk set har gjort det, så er det kun godt. Vi vil meget gerne udvikle os på det område, og barberet helt ned så er det at have en motor, der kan indfri de forventninger, man har.

Fremover er det også målsætningen, at OB skal have 30% af truppen af egen avl, men håbet er, at det tal kommer til at blive endnu højere på sigt.

Michael: – Det er en strategisk tilgang til det at have en fodboldklub og fremtiden, at vi bestræber os på, at vi kan tage spillere fra Akademiet og køre dem op igennem vores Superligahold.

Enrico: – Når vi samtidig gerne vil have en bæredygtig økonomi, så vil vi gerne have 40% homegrown spillere på holdet, for det er helt sikkert med til at skabe en bedre økonomi. Men vi er nødt til at starte et sted og have et udgangspunkt.

– Når man nedfælder det i en strategi, betyder det også, at de trænere og stab der kommer til klubben, de får udleveret strategien, så det er også et signal fra os som ledelse til kommende medarbejdere i OB om, at vi vil gerne satse på nogle spillere, der har stribet blod i årerne. Det er mere forpligtende, når det er nedfældet i en strategi, og Andreas Alm har set strategien, inden han siger ja til jobbet i OB, så han kender også vores holdning til den dag, han står med to forsvarsspillere, der er lige gode, hvor den ene har stribet blod. Men vi blander os ikke i holdopstillingen, det er trænerens valg.

– Vi har sagt, at minimum 30% af truppen skal være homegrown spillere, og de skal gerne udgøre minimum 25% spilletid. Det er forpligtende for os, og det er en af flere ting, vi kan følge op på i strategien. Ved at lægge det frem og være åben, har vi også lagt os selv i benlås, for nu vi er halv- eller helvejs gennem næste sæson, kan i indkalde os til et nyt møde, hvis ikke vi overholder det. Det forpligter nu.

Tilskuere

OB har en målsætning om, at man skal være i top-5 i Danmark, når man kigger på, hvor mange tilskuere de forskellige klubber har på hjemmebane, men hvor mange tilskuere kommer det til at kræve?

Jack: – Det kommer an på, hvor mange de andre lukker ind. Det kræver jo selvfølgelig, at vi kommer op på minimum det niveau, vi gik ud af 18/19 sæsonen med, altså inden coronaen indtraf, hvor vi lå omkring de her 8000. Det er det, vi har taget udgangspunkt i, i den her strategi, og det er også det, vi skal arbejde videre efter.

– Det er også det, både klubben og byens potentiale kan bære, at vi ligger her, og nok endda i top fire. Efter FCK, Brøndby og AGF, så er det OB, Odense og hele Fyn, der sammen udgør et potentiale, der er en top fire værdigt.

Er det ikke det, der sker på banen, der trækker tilskuerne?

Jack: – Jo, det kan man godt sige. Det er i hvert fald en stor vækstmotor, at jo bedre det går på banen, og jo mere spændende det er at se OB spille fodbold, jo flere trækker det også til. Men det gør det ikke alene i dag.

– Man kan godt tale om en trekant bestående af tre ben, hvor det er fodbold, fans og sponsorer, og de hænger jo sammen, der er ikke noget af det, der kan stå alene.  flere fans, jo bedre resultater, jo mere begejstring, og jo nemmere er det at tiltrække sponsorer. Jo flere sponsorer, jo flere penge ned i kassen til Michael, jo bedre spillere og jo bedre resultater.

– Det er den der gode cirkel, vi skal jagte, hvor vi nok har været inde i lidt mere en ond spiral tidligere.

– Udover det så er det at gå til fodbold i dag jo meget mere end 2x 45 minutter. Det er ikke nok. Vi skal give en oplevelse af noget, man ikke vil gå glip af og være en del af det her fællesskab på stadion, og kunne dele de her oplevelser med nogle af dem, man holder af.

En af de store ambitioner er, at der skal være mindst 10.000 tilskuere i snit i en af de kommende fem sæsoner, og der er et par forskellige bud på, hvordan det skal lade sig gøre.

Jack: – Det bliver den samme sæson, som vi skal ud og spille europæisk fodbold, tænker jeg. Det har jeg regnet mig frem til.

– Det er selvfølgelig ambitiøst, men det er ikke urealistisk. Alle de gode initiativer der er sat i gang, også fra fansiden, tættere samarbejde med fans, større fokus på stadionoplevelsen. Der kommer nye generationer af fans til vores kampe, og hele det her arbejde med at gøre OB’s hjemmekampe til fynboernes foretrukne samlingspunkt, det er alt sammen noget, der peger ind i, at vores tilskuertal skal kunne stige fra de her omkring 8000 i snit og så op og toppe i en sæson med 10.000.

Enrico: – Det er ikke noget, vi har med i vores strategi, for det er langt henad vejen ude af vores hænder, men det man kan se i andre danske byer, det er, at når der investeres i stadionfaciliteter, hvor fansene har sikkerhed for, at de kan stå i tørvejr, og ikke have flyverdragt på, så ser man også et væsentligt boost i tilskuertallet. Så der kan vi da bare være forhåbningsfulde og fortrøstningsfulde for, at kunne stille de stadionfaciliteter til rådighed måske de sidste to år af strategiperioden, og så vil vi også den vej rundt se et boost i Odense.

– Vi har dygtige ingeniører i byen, og selve ingeniørkunsten er løst, det er der tegning på, så jeg tror det er et større issue at finde økonomien.

Der skal også være flere ressourcer i staben. Hvilke ressourcer tænkes der på?

Enrico: – Helt konkret så sidder vi lige nu, og er ved at ansætte en assistenttræner nummer to til Andreas.

Hvem er det?

Enrico: – Det jeg kan love, det er, at du er en af de allerførste, der får det at vide.

– I det benchmark vi har lavet, hvor vi har kigget på de andre top 8-klubber, kan vi jo se, at det var et af de steder, hvor der var huller i osten. De klubber vi sammenligner os med, kører med to assistenttrænere. Det er det første eksempel på, at det ikke bare er tomme ord i strategien, men at vi eksekverer.

– Det har også været et ønske fra Andreas og de andre trænerkandidater, vi har talt med. Så det er vi i proces med nu, og vi vil ikke tøve med at orientere jer, lige så snart det er faldet på plads.

Der står også, vi skal være bedre til køb og salg af spillere. Betyder det så, vi ikke har været gode nok til det i forvejen?

Enrico: – Der er i hvert fald nogen, der har været dygtigere til det end os. Måske også fordi vi ikke har købt ind til en ensartet spillestil. Så det er ikke bare et spørgsmål om at sidde og kigge på transfermarkedet, og vi ikke har kunne bruge de date, der er. Men det vi kan gøre nu, når vi kigger på spillere, det er, at vi kan sikre os, at de passer til den spillestil, der er fastlagt for OB, upåagtet hvem der i den givende periode er træner i OB. Det er i hvert fald også en erkendelse den vej rundt.

Hvis vi mødes her om to år, og vi ikke er kommet i top seks endnu, har det så været en fiasko?

Enrico: – Så har vi i hvert fald ikke indfriet de målsætninger, der har været. Det kan du kalde en fiasko eller uindfriede forventninger, ja.

2 Replies to “Stort interview om den nye strategi”

  1. stornobrzinol

    Whats Going down i’m new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has helped me out loads. I’m hoping to contribute & help different customers like its helped me. Good job.

  2. Europa-Road

    My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a number of websites for about a year and am nervous about switching to another platform. I have heard very good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it? Any help would be really appreciated!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *