Jack Jørgensen: Det skal der ske i 2018

Jack Jørgensen er kommerciel chef i OB, men hvad laver en kommerciel chef egentlig? Det fik vi ham selv til at give en kort beskrivelse af.

– Ja, det kan jeg godt. Helt kort så handler det om, at jeg har ansvaret for alt det, der ikke har noget med sporten at gøre. Vores markedsføring, vores stadion, vores drift, alt. Hele stadionoplevelsen for det almindelige publikum. Alle vores relationer ud af til, igen alt det der ikke har med sport at gøre. Øens Hold, samarbejdsklubberne, vores fanklub, tilskuere på stadion. Markedsføring og branding, siger Jack Jørgensen til OBstruktion.

Der er sket en del på forskellige fronter, siden Jack Jørgensen kom tilbage til OB, og han fortjener bestemt også ros for nogle af de tiltag, han er kommet med. Men er der også nogle nye ting på vej i 2018?

– Ja, det er der, vi har mange ting på plakaten i 2018. Det altoverskyggende for os er selve stadionoplevelsen, som vi skal arbejde med. Kvaliteten af at gå til fodbold i Odense skal højnes. Vi har jo desværre nogle parametre, som vi ikke kan gøre ret meget ved, som er ret afgørende, f.eks. vores stadion. Der er ikke lige nogle planer om, at vi skal have nyt stadion, så vi har det stadion, vi har, med de tribunetage og de udfordringer som i ved, der er. Det kan vi ikke gøre så meget ved på den korte bane.

– Stadionoplevelsen generelt skal være bedre. Der tænker jeg, lige fra man går ind på hjemmesiden, og køber en billet til turen på stadion, hvem man bliver mødt af, når man bliver taget imod, hvad der er af udbud af mad og drikke i boderne, hvad der er af underholdning før, under og efter kampen. Alle de ting som påvirker ens oplevelse. Mit drømmescenarie er, at vi en dag når derhen til, hvor man kan stoppe en tilfældig gæst og spørge, hvordan det gik, og så vil de sige, ‘Det var sgu en fed oplevelse. Det var ærgerligt, de ikke vandt, men jeg glæder mig allerede til næste gang’. Det er der, vi skal hen, og hele oplevelsen arbejder vi hårdt på.

– Vi kommer ud med en ny hjemmeside her i marts. Et nyt ob.dk har været på vej i et stykke tid, og det har været tiltrængt i endnu længere tid, så der kommer ny hjemmeside som noget af det første. Vi har lige introduceret ny stadionspeaker, ham skal vi allesammen lige hjælpe rigtig godt i gang og på vej, og så er der en masse ting, der får en opshining.

– Fra sommer går vi endnu hårdere til værks med nogle forskellige spændende tiltag. Vi arbejder bl.a. med, at hver tribune skal have sit eget liv, forstået på den måde at vi forsøger at arbejde med Danmarks hyggeligste familietribune nede på 3F-tribunen. Langsiden skal kunne noget andet, og vores Richard Møller Nielsen-tribune, der håber jeg, at kunne præsentere den største nyhed dernede, siden Stadion blev bygget om, til sommer. Den største forskel for en stadiongænger i Odense. Vi har nogle gode planer om at gøre noget ved området omme bag tribunen, som gør, at det bliver et bedre sted at gå til fodbold. Hele oplevelsen omkring kampen og optakten til kampen. Et sted hvor man kan komme som fan og være del af noget opvarmning inden kampen.

Men er det ikke lidt lige meget med den der totaloplevelse? Handler det ikke bare om, at folk kommer på stadion for at se fodbold, og de går glade hjem, hvis OB får tre point?

– Det ville jeg da gerne kunne garantere dem hver gang, men det kan jeg jo ikke. Det er desværre ikke nok i dag, og vi er jo langt fra at opfylde det behov. Vores udfordring er, at vi ikke kan opfylde det behov, folk har om, at OB vinder samtlige kampe. Derfor bliver vi nødt til at arbejde på alt det der udenom, og så har vi nogle fans, heldigvis for det, der har OB så dybt ind i hjertet, at uanset hvad vi byder dem, så skal de nok være der for klubben og stå på tribunen. Men det er bare ikke nok, gruppen er jo for lille, og kan langt fra fylde stadion. De nye stadiongæster vi skal have ud og lære at gå til fodbold, nye generationer af børn og unge der skal lære at gå på stadion, forlanger mere end det, at vi kan håbe på at give dem tre point, det er simpelthen ikke nok.

– Det er nye tider, og det er det, der er en af de helt store udfordringer i dansk fodbold, at den udvikling der er i samfundet, peger i alle mulige andre retninger. For 10 år siden når OB spillede hjemmekampe, skete der ikke ret meget andet her i byen. Sådan en søndag eftermiddag var det eneste at tage sig til, stort set at tage på stadion. Sådan er det bare ikke i dag, der er kommet så mange muligheder for, hvad man kan bruge sin tid på, og der er så mange, der gerne vil tage folks tid og underholde dem. Den konkurrence er vi en del af, og derfor bliver vi bare nødt til at kunne tilbyde meget mere.

– Hvis vi sagde, vi bare kunne vinde hver kamp, så skulle der også nok være nogen, der brokkede sig over det. Jeg kan huske, da vi havde Lars Olsen som træner, der vandt vi vel 18 ud af 20 hjemmekampe sådan i runde tal. Dengang brokkede folk sig over, at det var for kedeligt. Det var for ensformigt, og der blev scoret for få mål, og de gad ikke at sidde og vente på, vi bare lige vandt til sidst. Det der med at gøre folk tilfredse, specielt fynboer, det er en svær størrelse.

Du vil måske også kunne lide...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *